Błękitna Szkoła we Władysławowie

W dniach 21-25 października 2013 roku uczniowie klasy II technikum obsługi turystycznej uczestniczyli w wyjeździe edukacyjno-krajoznawczym do Władysławowa. Celem naszej wycieczki był pobyt i uczestnictwo w zajęciach w Błękitnej Szkole tj. placówce która promuje edukację ekologiczną w oparciu o przyrodnicze i kulturowe walory Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. Pracownicy i zewnętrzni prelegenci tejże instytucji poprzez warsztaty i zajęcia ekologiczne, pogłębiają wiedzę przyrodniczą dzieci i młodzieży, głównie ochronę środowiska, wykorzystując naturalne walory środowiska przyrodniczego NPK oraz przykłady lokalnych problemów i zagrożeń ekologicznych.

 
Podczas pięciodniowego pobytu uczniowie mogli:

 

  • poznać sposoby obserwacji i rozpoznawania ptaków w terenie (wykład i zajęcia w terenie z panem Adamem Michalakiem),
  • porównać ekosystemy Zatoki Puckej i Morza Bałtyckiego (zajęcia w terenie z panią Aleksandrą Świtulską),
  • zbadać właściwości fizyczne i chemiczne wody, oznaczyć zawartości związków azotu i fosforu w wodzie i na tej podstawie określić stopień eutrofizacji badanej próbki wody (zajęcia z panią Katarzyną Gałecką),
  • uczestniczyć w zajęciach terenowych oraz prelekcji pani Małgorzaty Piotrowicz dotyczącej różnorodności świata owadów,
  • usłyszeć o naturalnych procesach niszczenia brzegu, rozbudowie i utrwalaniu wydm, stabilizacji zboczy klifowych (piesza wycieczka z panem Bartoszem Płóciennikiem),
  • odwiedzić bursztynnika pana Mariana Zawadzkiego w Chłapowie w jego pracowni Damroka i dowiedzieć się o historii powstania bursztynu, posłuchać legend i anegdot dotyczących bursztynu oraz nauczyć się jak odróżnić prawdziwy bursztyn od podróbek,
  • poznać gatunki fok, dzieje historyczne i znaczenie użytkowe fok, focze zachowania, zagrożenia i metody ochrony oraz wysłuchać prelekcji o morświnach, delfinach i innych waleniach Bałtyku (zajęcia z pracownikami Stacji morskiej UG),
  • uczestniczyć w treningu medycznym fok w Helskim Fokarium, podczas którego opiekunowie sprawdzali ich stan zdrowia oraz sprawność fizyczną,
  • poznać walory Nadmorskiego Parku Krajobrazowego.

 
Oprócz zajęć i wykładów związanych z ekologią uczniowie mogli również podziwiać ten piękny region pod względem turystycznym i kulturowym. Poznali główne zabytki miasta, wcielali się w rolę pilota i przewodnika turystycznego. Oprowadzali swoją klasę po mieście przekazując najważniejsze informacje na temat zwiedzanych obiektów, orientowali się w terenie i infrastrukturze turystycznej tj. pracowali z mapą i informatorami/przewodnikami turystycznymi, rezerwowali bilety kolejowe, autokarowe, wykupowali bilety do zwiedzanych obiektów itp.

 
Tegoroczna wycieczka a zarazem „inna forma” nauki spodobała się uczniom więc z niecierpliwością czekają na następny wyjazd.

 
Uczennice: Wioletta Stalka i Anna Sieńko
wraz z nauczycielami M. Haftkowską i S. Kuklińską